Czy wprowadzanie produktu na rynek ma coś wspólnego z Olimpiadą?
Zarówno rynek jak i smak sukcesu mogą być ogromne, ale zapewne konkurencja również będzie duża. W wyścigu bierze udział szereg zawodników. Znasz nazwiska zawodników, którzy zajęli miejsca w drugiej dziesiątce? W trzeciej dziesiątce? A może pamiętasz nazwiska zawodników na pozycji piątej? To może chociaż czwartej? W każdej konkurencji wszyscy pamiętają zwycięzcę. Pierwszego. Szansę na rozpoznawalność (i udziały w podziale trofeów) ma jeszcze może 2 kolejnych… Pozostali muszą czekać do kolejnej szansy rynkowej. Kolejnej olimpiady.
Zaskakująco podobnie działa to w rynkowej walce konkurencyjnej. Zasadniczo to pierwszy, najlepszy gracz rynkowy rozdaje karty. Wygrywa wyjątkową pozycję. Zbiera laury, trofea.
Jeśli korzyści płynące z bycia pierwszym nie są wystarczające, rozważ minusy późnego wejścia na rynek. Klienci nie czekają na nikogo. Jeśli ktoś inny oferuje podobny produkt – zwłaszcza taki, który jest niezbędny, aby rozwiązać ważny problem, skorzystać z dotacji, zacząć uzyskiwać zwrot z inwestycji, czy zacząć leczenie, klienci wybiorą to, co jest natychmiast dostępne. Nawet jeśli Twój produkt ma więcej funkcji i technicznie jest bardziej zaawansowany, ale wszedł na rynek później, jaka jest szansa, że Klient, który już nabył wcześniej „gorszy” produkt zdecyduje się na wymianę na lepszy, jeśli ten dotychczasowy spełnia swoje zadanie?
Nowy rynek jest największy dla nowych graczy. Każdy kolejny ma do dyspozycji już mniejszą część „tortu”. A to oznacza dłuższy czas zwrotu z poczynionych inwestycji. producenci, którzy jako pierwsi wchodzą na rynek, ustalają cenę, którą wszyscy inni muszą dopasować lub wręcz musi zaoferować niższą. Na koniec – nie należy zapominać, że im dłużej urządzenie pozostaje na etapie rozwoju, tym więcej płacisz za produkt, który jeszcze nie zarobił żadnych pieniędzy.
Błędne decyzje w procesie mogą kosztować opóźnienia. Czasem odkryte zbyt późno mogą oznaczać wiele godzin cofania się. Upewnij się, że masz dobry plan, wyraźne wskazówki, określone kamienie milowe. Tak żeby zespół projektowy wiedział, że jest na właściwej drodze.
Pamiętaj, że tworzenie produktu to inwestycja. Pieniądze wydane na produkt powinny zapewniać wartość użytkownikowi. Wartość, za którą będzie skłonny zapłacić. Wprowadzanie innowacji dla innowacji będzie kosztowne, a jedynie podniesie koszt projektu i podniesie ryzyko niepowodzenia. Nie wprowadzaj wszystkich funkcji, które przychodzą ci do głowy. Trzymaj się planu!
Rozważ możliwość upraszczania, korzystania z wcześniej zaprojektowanych fragmentów aplikacji, które nie są krytyczne dla specyfikacji urządzenia. Być może gotowe moduły zasilania, komunikacji radiowej czy inne obszary znacznie skrócą proces projektowania, certyfikacji, a użytkownik nie poczuje w żaden sposób różnicy.
Są obszary, w których należy zachować szczególną uwagę. Wydaje się, że najważniejsze jest dopracowanie aspektów kluczowych z punktu widzenia użytkownika lub z punktu widzenia strategii rynkowej! Na pewno nie można chodzić na skróty w kwestii jakości i reputacji marki. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Często dokumentowanie prac nie jest ulubioną pracą projektantów i twórczych umysłów. Jednak niedociągnięcia w tym obszarze mogą owocować opóźnieniami w przypadku zmian w zespole projektowym, czy w przypadku współpracy z podmiotami zewnętrznymi przy certyfikacji czy uruchamianiu produkcji seryjnej.
Komunikacja musi być jasna na każdym etapie cyklu życia produktu. Jeśli wystąpią jakiekolwiek nieporozumienia lub jeśli istotne informacje nie zostaną dostrzeżone, powrót do źródła problemu i naprawienie go może spowodować poważne opóźnienia.
Mistrzowie realizują zadania nieosiągalne dla przeciętnych. Jeśli chcesz być liderem, szybko wejść na rynek, pracuj z osobami i partnerami dobrze dobranymi do danego zadania.
W wielu dyscyplinach olimpijskich widać to jak na dłoni – podstawowe zasady fizyki potwierdzają, że jeśli wszystkie siły są skierowane w tą samą stronę, to przedmiot porusza się szybciej. Wprowadzenie urządzenia elektronicznego na rynek wymaga rozbudowanego i interdyscyplinarnego zespołu. Zadbaj żeby wszyscy posuwali zadania w tym samym kierunku, a nie zużywali energię na spory czy konflikty.
Jak wiele razy byliśmy świadkiem, że wstępne założenia projektowe czy wstępnie wybrane rozwiązania, przestały być aktualne jeszcze zanim projekt został ukończony? Wycofane elementy, wydłużone do granic możliwości czasy dostaw, embarga, konflikty, lock-outy to tylko ostatnie kilka lat doświadczeń. Jeśli komponent nagle stanie się niedostępny, jakie masz opcje? Posiadaj plan na sytuacje awaryjne i rozwiązuj pojawiające się problemy uważnie, ale szybko i zdecydowanie.
Wielu producentów urządzeń zdaje sobie sprawę, że szybkość wprowadzenia urządzenia na rynek ma znaczenie!
Każdy z członków zespołu może pomóc twoim marzeniom. EMS posiada wiedzę, wyposażenie, procedury, systemy zapewnienia jakości. Potrafi Ci pomóc wejść szybko, ale i bezpiecznie na rynek. Jeśli odpowiednio szybko włączysz go do współpracy, to już na początku wskaże obszary projektu, które mogą negatywnie wpływać na harmonogram, budżet, jakość w procesie dostarczania na rynek. Może też odciążyć Twój zespół w obszarach tworzenia przyrządów produkcyjnych, testerów, dokumentacji, etykiet, opakowań. Szerokie doświadczenie w pracy dla wielu branż, różnych Klientów, różnych produktów pozwala znajdować sprawnie rozwiązania problemów kiedy się pojawią.